Adatkezelési tájékoztató a Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyeri Polgármesteri Hivatal által nyújtott Tanszercsomagok nyújtásához kapcsolódó adatkezelések vonatkozásában
A Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyeri Polgármester Hivatal a továbbiakban „Adatkezelő” az Európai Parlament és Tanács (EU) 2016/679 számú, a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló általános adatvédelmi rendeletével (továbbiakban: Általános Adatvédelmi Rendelet/GDPR) összhangban az alábbi tájékoztatást adja
1. Adatkezelő
Név: Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyeri Polgármester Hivatal
Székhely: 1033 Budapest, Fő tér 3.
Honlap: https://obuda.hu/
E-mail cím: postabonto@obuda.hu
Telefonszám: +36 1 4378 501
Képviselő: Dr. Bots Dénes
Képviselő elérhetősége: ugyfelkapcsolat@obuda.hu
2. Az adatvédelmi tisztviselő elérhetősége
Adatvédelmi tisztviselő neve: Közinformatika Nonprofit Kft.
E-mail cím: dpo@obuda.hu
Levelezési cím: 1147 Budapest, Ilosvai Selymes u. 120.
Telefonos elérhetősége: 06 (1) 610 9383 / 103
Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelete szerint az Önkormányzat természetbeni támogatásként évente egy alkalommal, az illetékességi területén működő önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben jogviszonnyal rendelkező, óvodában utolsó nevelési évet töltő, adott év szeptember hónapjában az általános iskola első osztályát megkezdő gyermekeket iskolakezdési tanszercsomaggal támogatja. Az önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben utolsó nevelési évüket töltő gyermekek automatikusan megkapják az iskolakezdési csomagot, amennyiben a szülő vagy más törvényes képviselő a megfelelő űrlap kitöltésével erre irányuló szándékát jelzi
3. Érintettek kategóriái
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat illetékességi területén működő lakcímmel rendelkező, az ott önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben jogviszonnyal rendelkező, óvodában utolsó nevelési évet töltő, adott év szeptember hónapjában az általános iskola első osztályát megkezdő gyermekek törvényes képviselője, illetve a gyermek.
4. Az adatkezelés célja
Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Polgármesteri Hivatala a kerületi elsősök részére Tanszercsomagot biztosít.
5. Kezelt adatok köre és célja
Törvényes képviselő kérelmező
kezelt adat |
adatkezelés célja |
név |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
születési név |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
anyja neve |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
születési helye, ideje |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
lakóhely |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
bejelentett tartózkodási hely |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
életvitelszerű tartózkodási hely |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
bejelentkezés ideje |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
állampolgárság |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
TAJ szám |
érintett azonosítása, adatkezelőre vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítése |
email cím |
kapcsolattartás |
Gyermek adatai
kezelt adat |
adatkezelés célja |
oktatási azonosító |
érintett azonosítása, |
TAJ szám |
…………. |
6. Az adatkezelés jogalapja
A GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja alapján, az adatkezelés közérdekű vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtásához szükséges.
Az adatkezeléssel kapcsolatos további jogszabályok:
- Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelete
- Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. 54. §
- 9/2012. jegyzői utasítás a Polgármesteri Hivatal Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzatáról
7. A kezelt személyes adatok forrása
A kezelt adatok forrása az érintett tanévben első osztályt kezdő gyermekek törvényes képviselői.
8. A személyes adatok továbbítása, címzettjei, illetve a címzettek kategóriái[1]
Adatkezelő csak kivételes esetben és jogszabályi kötelezettség alapján adja át az Érintett személyes adatait állami szervek, hatóságok – így különösen bíróság, ügyészség, nyomozó hatóság és szabálysértési hatóság, Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, – számára.
9. A személyes adatok tárolásának időtartama
Az adóévet követően 5 évig.
10. Automatizált döntéshozatal (továbbá profilalkotás)
Az adatkezelés során automatizált döntéshozatalra, ideértve a profilalkotást is, nem kerül sor.
11. Az adatszolgáltatás elmaradásának lehetséges következményei:
Az adatok megadása jogszabályi kötelezettségen alapul. Amennyiben az érintett személyes adatait nem adja meg, úgy az Adatkezelő nem tud eleget tenni törvényi kötelezettségeinek.
12. Az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogai
Érintett tájékoztatáshoz való joga
A jelen Adatvédelmi tájékoztatóval biztosítja az Adatkezelő a tájékoztatást adatkezelési tevékenységről.
Hozzáférés joga:
Az érintett jogosult arra, hogy az adatkezelőtől visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a következő információkhoz hozzáférést kapjon:
- adatkezelő által kezelt, adatokról, az érintett személyes adatok kategóriáiról,
- ha az adatokat nem az érintettől gyűjtötték, a forrásukra vonatkozó minden elérhető információ
- az adatkezelés céljáról, jogalapjáról
- adott esetben a személyes adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának szempontjai;
- azon címzettek vagy címzettek kategóriái, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat közölték vagy közölni fogják, ideértve különösen a harmadik országbeli címzetteket, illetve a nemzetközi szervezeteket;
- az érintett azon jogáról, hogy kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen,
- a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogáról,
- automatizált döntéshozatal ténye, ideértve a profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott logikára és arra vonatkozó érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel bír, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel jár.
Az Érintett kérésére az Adatkezelő az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát az Érintett rendelkezésére bocsátja első alkalommal díjmentesen.
Az Érintett által kért további másolatokért az adatkezelő az adminisztratív költségeken alapuló, díjat számíthat fel.
Az adatbiztonsági követelmények teljesülése és az érintett jogainak védelme érdekében az Adatkezelő köteles meggyőződni az érintett és a hozzáférési jogával élni kívánó személy személyazonosságának egyezéséről, ennek érdekében a tájékoztatás, az adatokba történő betekintés, illetve azokról másolat kiadása is az érintett személyének azonosításához kötött.
Helyesbítéshez való jog
Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat.
Törléshez való jog
Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje az Érintettre vonatkozó személyes adatokat, amennyiben a jogszabályban rögzített indokok valamelyike fennáll.
Az adatkezelés korlátozásához való jog
Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike teljesül:
- az érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az adatkezelő ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;
- az adatkezelés jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
- az adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez; vagy
- az érintett a GDPR 21. cikk (1) bekezdése szerint tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az adatkezelő jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben.
Ha az adatkezelés korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az Érintett hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.
Adathordozáshoz való jog:
Az érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó, általa az adatkezelő rendelkezésére bocsátott személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, és ezeket az adatokat egy másik adatkezelőnek továbbítsa.
13. Az érintetti joggyakorlás általános szabályai
Amennyiben a személyes adat szolgáltatása jogszabályi kötelezettségen alapul, és az érintett ennek nem tesz eleget, az – az adott eljárási jogszabály rendelkezéseire figyelemmel – a kérelem visszautasítását vagy elutasítását eredményezheti.
Az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül, de legfeljebb a kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet kérelme nyomán hozott intézkedésekről. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az Adatkezelő a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet. Ha az Érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, a tájékoztatást lehetőség szerint elektronikus úton kell megadni, kivéve, ha az Érintett azt másként kéri.
Az Adatkezelő az Érintett részére a tájékoztatást és intézkedést díjmentesen biztosítja. Ha az Érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, az Adatkezelő, figyelemmel a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségekre:
- észszerű összegű díjat számíthat fel, vagy
- megtagadhatja a kérelem alapján történő intézkedést.
A kérelem egyértelműen megalapozatlan vagy túlzó jellegének bizonyítása az Adatkezelőt terheli.
Ha az Adatkezelőnek megalapozott kétségei vannak a kérelmet benyújtó természetes személy kilétével kapcsolatban, további, az Érintett személyazonosságának megerősítéséhez szükséges információk nyújtását kérheti.
14. Jogérvényesítési lehetőségek
Az Érintett a személyes adatai kezelésével kapcsolatban bármikor fordulhat az Adatkezelőhöz közvetlenül az 1. pontban rögzített elérhetőségen, vagy az Adatkezelő adatvédelmi tisztségviselőjéhez a Közinformatika Nonprofit Kft-hez (levelezési cím: 1147 Budapest, Ilosvai Selymes u. 120., E-mail cím: dpo@obuda.hu).
Az Érintettnek lehetősége van adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni. A bíróság az ügyben soron kívül jár el. A per – az érintett választása szerint – az érintett lakóhelye vagy tartózkodási helye, illetve a Hatóság székhelye szerint illetékes Törvényszék előtt is megindítható.
A lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéket megkeresheti a http://birosag.hu/ugyfelkapcsolati-portal/birosag-kereso oldalon. A Hatóság székhelye szerint a perre a Fővárosi Törvényszék rendelkezik illetékességgel.
Az Érintett a személyes adatai kezelésével kapcsolatos panasz esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz is fordulhat (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, postai cím: 1363 Budapest, Pf.: 9. cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11. Telefon: +36 (1) 391-1400; Fax: +36 (1) 391-1410; E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu; honlap: www.naih.hu).
[1] A címzett fogalmát lásd: GDPR 4. cikk 9. pontja.